Uteskole - hvorfor?





- Skolens webside -

 
 
 
Vågsbygd skole har lang tradisjon for å drive aktiv uteskole.
 
Alle basisgrupper og trinn er ute hver eller annenhver uke.
 
Hvorfor?





- Vi tar på alvor det vi vet om hvordan barn lærer, nemlig gjennom opplevelse og egenaktivitet

- Alle barn skal gis kompetanse for livet, og vi ønsker å utvikle hvert enkelt barns selvbilde

- Barna skal få tilpasset opplæring. Ute er det alltid noe for alle

- Vi tilstreber et godt miljø for sosialisering og begrepsopplæring

- Barna får et tverrfaglig undervisningstilbud

- Barna får gode opplevelser sammen og utvikler evne til omsorg og ansvar

- Barna opplever glede av å være i naturen slik at de kan utvikle sin miljøbevissthet

- Barna får flest mulig førstegangsopplevelser i sitt eget nærmiljø, som en motvekt til den   fremmedgjøring som ellers skjer i samfunnet

- Barna får erfaring i enkelt friluftsliv

- Barna får sansemotorisk trening gjennom naturlige bevegelser og fysisk aktivitet

- Barna blir kjent med lokalsamfunnet og dets historie


 
 
Barn må kunne oppleve for å kunne erfare.
 
I naturen kan alle oppleve og erfare utfra egne forutsetninger.
 
Barn som lærer seg å bli glad i naturen, tar også vare på den.
 
 
 
 
 
 
 


 

Læreplan i naturfag; formål:
 
"Kunnskap om, forståelse av og opplevelser i naturen kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Samtidig skal naturfag bidra til at barn og unge utvikler kunnskaper og holdninger som gir dem et gjennomtenkt syn på samspillet mellom natur, individ, teknologi, samfunn og forskning.
 
Å arbeide både praktisk og teoretisk i laboratorier og naturen med ulike problemstillinger er nødvendig for å få erfaring med og utvikle kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter. Dette kan bidra til utvikling av kreativitet, kritisk evne, åpenhet og aktiv deltakelse i situasjoner der naturfaglig kunnskap og ekspertise inngår. Varierte læringsmiljøer som feltarbeid i naturen, eksperimenter i laboratoriet og ekskursjoner til museer, vitensentre og bedrifter vil berike opplæringen i naturfag og gi rom for undring, nysgjerrighet og fascinasjon" (udir.no).



 
 
Foto: Anne-Lise Stangenes
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar