onsdag 12. desember 2012

Fugler i nærmiljøet

Ung grønnfink Foto: Anne-Lise Stangenes
 
Vi på 7. trinn skal nå i gang med et tverrfaglig arbeid med temaet; fugler i nærmiljøet...






TIDSBRUK
Vi tenker å bruke 6 uker på temaet; en uteskoledag pr. uke à 5 timer, 5 skoletimer pr. uke i skolebygningen, og hjemmearbeid.



FAG
De involverte fagene er i hovedsak norsk, matematikk, naturfag, mat- og helse, og kunst- og håndverk. Vi kommer også innom engelsk.



HVA
Vi skal planlegge, gjenomføre, presentere og evaluere temaet.



HVOR
Emnet skal vi jobbe med både på skolen; i basen, på mediateket, i sløydsalen, på kjøkkenet og i formidlingsrommet, og temaet bringes også til uteskolen. Vi skal i tillegg jobbe hjemme. Arbeidsboka i naturfag skal brukes gjennomgående.



HVORDAN
Vi skal lære å bruke, ta valg, og bruke ulike digitale verktøy, og oppslagsverk til planlegging, innhenting av informasjon, gjennomføring og presentasjon av temaet, samt evaluere arbeidet som er gjort på skolen og hjemme.

Vi skal lære om og lage fuglekasse / fuglebrett på skolen.

Vi skal lære om og lage næringsrik fuglemat - på skolen.

Gjennom temaet vil vi bruke og videreutvikle våre grunnleggende ferdigheter; de muntlige og skriftlige, vi skal lese, skrive og regne. Vi skal også lære mer om bruk av digitale verktøy, og se hvordan disse kan brukes hensiktsmessig under arbeidet med dette temaet. Kamera, og bilderedigeringsprogram skal også brukes.

Nettikette; nettvett er en naturlig del av dette arbeidet. Vi kommer til å lære mer om både det å søke og samle informasjon, kildekritikk, Lov om Åndsverk (copyright), og hvordan vi kan legge igjen positive spor etter oss på Internett.



TILLATELSE FRA FORESATTE
For å kunne bruke bl.a. de digitale verktøyene; Glogster og Mindomo (tankekart) til skolearbeidet, må elevene registrere seg på den aktuelle websiden med navn og e-post adresse. I uteskolebloggen skal den enkelte elev skrive innlegg og legge ut fotografier, som de kanskje også er avbildet på selv. Flere elever vil også gjerne bruke egen mobiltlf. eller Iphone til fotografering. Til dette behøves foresattes tillatelse, og vi ber om at hjemsendt skriv returneres i utfylt stand innen angitt dato.



KOMMUNIKASJON
Når vi skal kommunisere elev - lærer, elev - elev, og/eller foresatte - lærer, vil vi i stor grad bruke It`s learning; meldingsfunksjonen og e-posten inkl. chat. Det er også mulig å bruke tilbakemeldingsdelen på arbeidsprogrammet til dette.



PUBLISERING VED BRUK AV DIGITALE VERKTØY
Uteskolebloggen skal brukes til publisering av det vi gjør, og til å vise frem noe av det vi lærer. Vi skal blant annet skrive blogginnlegg der vi også har med egne fotografier. Vi kan selvfølgelig gi hverandre tilbakemeldinger i kommentarfeltet under hvert innlegg, og disse skal være positive. Det kan også andre som er innom bloggen vår gjøre.

Glogster: Det skal lages en "plakat" på Glogster med fakta, bilder og annen aktuell info om en selvvalgt fugl som finnes i nærmiljøet. Plakaten kan også inneholde linker til Internettsider som er aktuelle. Glogster-plakaten skal brukes til presentasjon, og kan også legges inn i uteskolebloggen.

Valgfritt
Tankekart: I eget arbeid kan elevene bruke digitalt tankekart; f.eks. Mindomo, bubble.us o.l., men de kan også lage tankekart manuelt.

Ordskyer: Elever som ønsker det, kan lage ordskyer som brukes i deres blogginlegg.

Animeringsprogram: Den enkelte elev kan alene eller i samarbeid bruke animeringsprogram for publisering i blogginnlegg, f.eks. Windows moviemaker, Photostory e.l.

Bilderedigeringsprogram: Det er mulig for elevene å selv velge hvilket bilderedigeringsprogram som skal brukes ved enkel etterbehandling av fotografier. Dette kan f.eks. være Photoshop, Gimp, lunapic, Photoscape m.fler.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar