Blogg - hvorfor?



Hva sier læreplanen og rammeverk for grunnleggende ferdigheter om digitale ferdigheter?



Kunnskapsløftet av 2006 er læreplanverket for grunnskolen og den videregående skolen, og inneholder læreplaner for det enkelte fag, Generell del av læreplanen, Fag- og timefordeling, og Prinsipper for opplæring i fagene. De fem grunnleggende ferdighetene inngår i kompetansemålene for det enkelte fag, og disse er;

- muntlige ferdigheter
- å kunne uttrykke seg skriftlig
- å kunne skrive
- å kunne lese
- digitale ferdigheter

De digitale ferdigheter er en basiskompetanse på linje med det å kunne skrive, lese, uttrykke seg skriftlig, og muntlige ferdigheter, og innehar både de kognitive, de fysiske og de kunnskapsmessige dimensjoner av ferdigheten (læreplanen).

Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig og hensiktsmessig måte for å innhente og behandle informasjon, løse praktiske oppgaver, kommunisere, og skape digitale produkter. Å kunne tilegne seg kunnskap om, og gode strategier for bruk av Internett gjennom utviklingen av god digital dømmekraft; valg av digitalt verktøy, medier og ressurser på en hensiktsmessig måte ift. bruksområdet, inngår som del av ferdigheten. For å utvikle digital ferdighet og uttrykke denne må derfor elevene lære seg å bruke digitale verktøy, ressurser og medier (rammeverk for grunnleggende ferdigheter).



Hva er en blogg?

Ordet "blogg" er en sammensetning av ordene "web" og "logg", som sammen utgjør et nettsted for publisering av innlegg laget av en eller flere personer; såkalte "bloggere". Til hvert innlegg er det mulig å legge igjen kommentarer fra leserne. På den måten blir bloggen et sosialt medium der bloggerne og leserne har mulighet til å kommunisere med hverandre. Det er også mulig å legge inn lenker; såkalte pekere til andre innlegg i selve bloggen, til andre blogger, og andre sider på Internett m.m. i hvert innlegg. Leserne kan også abonnere på innlegg i bloggen, eller knytte seg til bloggen ved å registrere sin e-post adresse for å få beskjed om nye innlegg via egen e-post.

Det nyeste innlegget i en blogg ligger alltid øverst, mens eldre innlegg "dyttes nedover" etterhvert som nye innlegg kommer til. På vår blogg har vi valgt at der kan ligge opptil 10 innlegg som til enhver tid er synlig på forsiden. Resten av innleggene legges i "bloggarkivet" (høyre side), og kan tas frem igjen for å leses på nytt senere. På den måten er det ingen innlegg som forsvinner fra bloggen, hvis ikke bloggeren selv fjerner det. Innleggene "forsvinner" kun fra forsiden.


 
Blogg - hvorfor?

Som publiseringsverktøy kan bloggen med enkelthet tilpasses brukergruppen; etter skriftlig avtale med foresatte ift. tillatt publisering på Internett.

Bloggen kan differensieres med hensyn til den enkelte elev, og samtidig får hver elev innblikk i medelevenes arbeid, de kan gi hverandre kommentarer, og slik øke både egen innsikt og hjelpe hverandre.

Elevene kan også velge å samarbeide med hverandre om et blogginnlegg, der de seg imellom bestemmer innholdet, hvem som gjør hva, hvordan de skal gjøre det, og hvorfor.

Gjennom offentliggjøring på weben bevisstgjøres også den enkelte ift. at alt som publiseres vil nå en mottakergruppe, og at det derfor også er viktig å ha kunnskap om bl.a. nettikette; oppførsel og skikk og bruk på Internett; såkalt nettvett.

Gjennom å bruke en blogg som verktøy for publisering av 7. trinns aktiviteter ift. uteskole, får også foresatte og andre interesserte et oppdatert innsyn i en del av dagens skolehverdag ved akkurat vår skole. Leserne kan også selv bidra gjennom bl.a. å kommentere innlegg på siden, der de også kan tilføre egne tanker om det som er temaet/emnet, legge inn lenker osv.

Dersom det er ønskelig at bloggen kun skal være et sosialt medium for de involverte parter; i vårt tilfelle for elever, lærere, assistenter,  skolens øvrige personale, foresatte og andre aktuelle deltakere ifm. uteskole, kan dette med enkelthet ordnes gjennom bloggens innstillinger.

Å tilegne seg kunnskap om, og erfaring med bruk av blogg som digitalt verktøy, vil utvikle elevenes digitale ferdigheter (se under), og vil bidra til økt digital kompetanse; "ferdigheter, kunnskaper, kreativitet, og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet (ITU; Digital skolehverdag).

Å bruke blogg som verktøy i undervisningen kan altså gi skrivetrening, diskusjon, tilbakemeldinger, sammensatte tekster, god oversikt over arbeidet som er gjort, og digital kompetanse for elevene. I tillegg kan bloggen bidra til at læreren utvikler sin digitale kompetanse, og den kan være et vurderingsverktøy ift. dokumentasjon av elevarbeid. Blogging kan også bidra til at læreren ser enkeltelevers ressurser på en ny måte; blant annet kan dette være en god måte "å se den stille eleven" på (Bratvold og Kyrkjebø; IKT i skulen s. 120).



 Tips til deg som er ung blogger - KLIKK OG FÅ TIPS




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar