fredag 14. desember 2012

Ordskyer eller Wordle

Det er moro å leke med ord og digitale verktøy. Denne ordskyen lagde jeg med Tagxedo - Creator; et gratis online-verktøy. Prøv du også, da vel!


Ordskyen er laget her: http://www.tagxedo.com/ av Anne-Lise Stangenes

Hva kan en ordsky brukes til?



En ordsky kan for eksempel brukes slik jeg gjorde her; jeg skrev inn mange av ordene som er brukt her i bloggen. Ord som jeg skrev flere ganger, ble større enn de andre. Ord jeg skrev en eller få ganger, ble små. En fin måte å vise frem hva bloggen handler om, vel og merke til nå.

En ordsky kan brukes til å få frem hva et tema handler om. I vår temaperiode, som skal være om "Fugler i nærmiljøet", kan for eksempel en ordsky brukes til å få fram fakta om en bestemt fugl. Skriver du fuglearten flest ganger, vil det ordet være det største i ordskyen.

Du kan bruke en ordsky for å lage en invitasjon, til å lage et kort til en venn, til dikt... Bruk fantasien!


Vet du om flere gode steder på Internett der det er mulig å lage ordskyer gratis, vil vi gjerne at du linker til siden i kommentarfeltet! Tusen takk!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar